Khamis, 28 Mac 2013

Usaha mencari jodoh



“Ah, apa cari jodoh? Malu lah saya. Sayakan perempuan, mana mungkin saya mahu cari teruna buat diri saya. Malunya…”
“tak nak la, malu kot, entah-entah nanti aku yang perasan sendiri, aku kan perempuan, biar aja si lelaki yang mencari aku”..

          Mungkin inilah rasanya kata-kata sahabat Muslimah cantik yang mahu menjaga maruah diri (pendapat mereka la) tapi bagi penulis, jodoh itu memang rahsia Allah, dan jodoh juga Allah sudah tetapkan, tetapi apakah salah seandainya seorang insan bernama perempuan mahukan yang terbaik buat dirinya? Siapa mahu suami penagih dadah? Siapa mahu suami tidak bekerja? Siapa mahu suami yang pentingkan diri sendiri?
Muslimah yang cantik…. Tidak salah kalau kamu mahu mencari yang terbaik buat dirimu. Tidak salah juga jika mahu meminang dia untukmu. Tidak ingatkah kamu kisah saat Saidatina Khadijah melamar Rasulullah, seorang insan mulia yang tiada tandingannya dengan suami yang kamu dambakan sekarang. Siapa yang dipinang itu? Kekasih Allah, kekasih hati kita juga.



Muslimin yang hensem….salahkah kami meminangmu bagi diri kami? Salahkah kami dambakan agamamu menjadi pilihan hati kami? Salahkah kami mahukan perlindungan dari kegagahan dirimu mempertahankan agamamu? Salahkah?
Muslimah yang manis… tidak salah wahai sahabatku. Sekiranya sudah kamu redha akan agamanya, akhlaknya maka pinanglah dia buat dirimu, agar dirimu tidak menyesali seandainya Muslimin itu sudah dipinang Muslimah lainnya.

Tapi….. gimana caranya?



Begini… mintalah khidmat orang tengahmu, mungkin kakak, ustazah, sahabat baik untuk menanyakan perihal pria itu. Tetapkan bahawa kamu hanya bertanya, jangan diceritakan siapa dirimu, agar nanti kalau pria itu sudah berpunya, kamu tidak malu untuk berjumpa dengannya kerana kamu tidak memperkenalkan dirimu dahulu. Begitu juga, jika dia pria yang bijak, tidak akan dia menanyakan siapa yang bertanya saat dirisik itu, hanya yang perlu dijawabnya sudah berpunya atau belum. Sekiranya belum berpunya, barulah mulakan perkenalan kamu dan dia.

Tidak semestinya, kamu dan dia memang jodoh, mungkin juga saat perkenalan ada perkara yang tidak menyenangkan hati mana-mana pihak makanya perhubungan tidak berpanjangan. Saat perkenalan itu, penulis sarankan agar dititipkan biodata buat diri yang ingin menjadi pasangan itu. Mungkin sedikit perkongsian apa yang perlu ditulis di dalam biodata tersebut.

Perkara biasa tentang diri cth nama, nama ayah/ibu
Pekerjaan ayah dan ibu
Sedikit perihal tentang adik-beradik cth nama dan pekerjaan
Berat/tinggi 
Hobi
Minat
Falsafah hidup
Kelulusan

Ciri-ciri suami/isteri yang dicari

Cita-cita
Matlamat bersama pasangan
Kemahiran
Sikap

Ini bagi memudahkan pasangan meneliti dan membuat kira-kira berkenaan dengan latar belakang pasangannya.
Bagi penulis, tiada istilah perigi mencari timba, kerana kedua-duanya bergantungan antara satu sama lain. Allah tidak melihat apakah usaha kamu berhasil atau tidak tetapi Allah akan melihat kepada adakah kamu berusaha….

~semoga dipermudahkan urusan~ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan