Khamis, 21 Mac 2013

KALAU IKUTKAN HATI….mati!!


Lagi seminggu ustaz di sekolah lama Ain belajar akan mengadakan jamuan makan di rumahnya yang mana dirancang sendiri oleh alumni sekolah tersebut. Ain juga merupakan salah seorang ajk yang menguruskan perihal majlis berkenaan. Rumah guru berkenaan berada di kawasan terpencil yang jauh ke pendalaman. Ain berhasrat mahu memberitahu ibunya akan perancangan yang telah dipersetujui oleh semua alumni. Rumah guru berkenaan dipilih kerana kawasan rumahnya yang agak pendalaman menimbulkan suasana nyaman dan jauh dari kepesatan pembangunan.


          Ain berbual-bual dengan ibunya berkenaan majlis berkenaan bagi meminta izin menghadiri majlis tersebut.
Ain: ‘ibu, hujung minggu ni ada jamuan makan di rumah ust Mahmud, boleh Ain pergi?’.
Ibu: ‘owh rumah ust Mahmud, pergi la, ibu x kisah, tetapi minta izin ayah kamu dahulu’.
Ain: ‘dah. Ain dah minta izin kat ayah, ayah ok ja. Tapi kan bu, dekat kawasan rumah ust tu tak ada line, kalau ibu nak telefon Ain, Ain takut tak dapat ja’.
Ibu: ‘owh, ya ka’. Tak apa, kamu pergi ja k’.

          Ain tersenyum gembira dengan keizinan yang diberikan ibunya.
Pada hari kejadian, Ain dijemput sahabatnya dengan menaiki kereta untuk ke majlis jamuan tersebut. Ain dijemput kira-kira jam 4 petang, dan mereka terus bergegas ke rumah ust berkenaan kerana janjinya selepas zohor. Sesampai di rumah ust berkenaan mereka perlu memasak sendiri dan memang itu perancangan mereka. Mereka mahu majlis itu lebih meriah dengan bergotong-royong memasak. Sesi masak memasak siap tepat jam 7 petang dan mereka terus solat berjemaah di surau yang dibina bersebelahan rumah ust berkenaan.

          Usai solat maghrib, ust mengambil kesempatan untuk memberikan sedikit nasihat kepada bekas pelajar yang masing-masing sudah ada dunia yang tersendiri. Ada yang di dunia kampus, ada yang di alam pekerjaan dan ada juga yang sudah mendirikan rumah tangga. Ain dan sahabat lain mendengar penuh teliti apa yang disampaikan oleh ust mereka. Walaupun singkat ucapannya tetapi isi yang diutarakan sangat menusuk ke dalam hati setiap yang mendengar.

          Majlis jamuan makan bermula setelah siap ust memberikan nasihat kepada anak muridnya. Majlis tersebut berterusan sehingga jam 9.30 malam. Ain dan sahabat-sahabatnya siap untuk pulang. Setelah bersalam-salaman mereka meninggalkan rumah tersebut dan menuju ke destinasi masing-masing. Setelah 15 minit perjalanan,telefon ain berbunyi, Ain tergesa-gesa mengangkatnya.



Ain: ‘Assalamualaikum’.
Ayah: ‘Waalaikumussalam, kamu ke mana saja Ain?, ayah telefon dari tadi tidak dapat?, kamu tahu tak ayah dan ibu di rumah ni risaukan kamu? Kamu seorang ja anak perempuan terakhir ayah, kalau apa-apa jadi macam mana?’.
Ain: ‘ayah, kan Ain dah minta izin ayah nak ke rumah ust sebab ada jamuan. Ayah kan dah izinkan, kalau ayah tak mahu Ain pergi jangan izinkan Ain pergi’. Ain mengawal suaranya yang sedang marah, mukanya merah padam, hatinya terbakar. ‘Masakan ayah sendiri tidak percaya pada anak’, getus hati Ain.

Ayah: Ya ayah benarkan tetapi kamu kata sekejap saja, ini sampai malam, cepat balik!!’.
Telefon dimatikan oleh ayahnya. Ain tahu pasti ayahnya sedang marah dan ketika itu juga Ain sangat kecewa dengan perbuatan ayahnya. Baki 15 minit perjalanan lagi menjadi sepi tanpa ada suara Ain berbicara. Hatinya panas, marahnya meningkat, otaknya hanya memikirkan apabila pulang nanti dia akan bertekak dengan ayahnya disebabkan kejadian tadi.

Baki perjalanan lima minit, Ain tersedar, dia beristigfar. Dia terfikir apa yang dia rancangkan tadi, untuk bertekak dengan ayahnya, untuk mencari siapa yang salah dan siapa yang betul..’argh, apa aku ni’, perlahan Ain menyesali dirinya.



          ‘Mereka itu orang tuaku, sudah pasti mereka akan bimbang akan aku, lagi pula aku kan anak bongsu mereka, satu-satunya yang masih belum berumah tangga, betullah cakap ayah menjaga lembu sekandang lebih senang daripada anak perempuan seorang. Ok, bila sampai di rumah nanti, aku nak dengar saja apa kata mereka, dan aku akan cakap yang sebenarnya kalau masih mereka tidak berpuas hati’, Ain bermonolong sendirian. Perjalanan tersebut diisi dengan istighfar agar hatinya nanti tidak bertindak melulu sehingga boleh menyebabkan ibu dan ayahnya terguris.

          Seperti yang dijangka, setibanya di rumah, ibu dan ayahnya menunggu di sofa, Ain masuk ke dalam rumah lalu duduk bersebelahan ibunya. Ayahnya mula berbicara akan kerisauan mereka, tiba-tiba Ain terdengar yang ayahnya sudah menelefon ke rumah ust berkenaan dan isteri ust mengatakan di rumahnya tiada orang yang bernama Ain Syahirah. Ain mula berbicara dengan nada rendah sambil memintal tali beg tangannya.

‘Ain dah bagitahu ibu yang di rumah ust itu tiada line telefon. Berkenaan  tiada orang bernama Ain Syahirah di rumah ust tu, memang patut isteri ust menjawab berkenaan keran itu rumahnya, maka memang tiada yang bernama Ain Syahirah. Kalau ayah bertanya, ada jamuan kat rumah ust itu pasti dia cakap ada. Isteri ust itu tidak mengenali nama kami, ramai yang datang tadi, mana mungkin dia ingat nama semuanya. Perihal telefon pula, di kawasan rumah ust memang tiada line kecuali line telefon rumah. Telefon bimbit Ain memang tiada line langsung dan kadang-kadang sahaja telefon kawan Ain ada line, itupun kalau buat panggilan pasti tersekat-sekat suara. Ain minta maaf sebab Ain tak bagitahu yang jamuan sampai malam’, Ain Syahirah diam seribu bahasa menanti balasan daripada ayahnya. Namun hanya penantian sepi, ayah Ain tidak berkata apa-apa, lalu Ain minta diri ke dalam bilik bagi membersihkan diri.


          Pengalaman Ain hari ini membuatkan dirinya lebih berfikir jauh sekiranya mahu membuat sesuatu keputusan. Ain berkata pada dirinya, saat ini sahaja orang tuamu ambil berat apa yang kamu lakukan, tetapi apabila saat mereka dijemput olehNya, siapa lagi yang akan risaukan kamu, pasti saat itu kau akan merindui detik ini. Hati Ain lebih tenang kerana menyelesaikan masalah dengan cara Islam anjurkan. Tiada rasa dendam, tiada rasa kecewa kerana semuanya mengikut syariatNya.
Berfikir positif dalam setiap keadaan, pasti ada hikmah yang tidak kita ketahui..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan