Jumaat, 29 Mac 2013

Jagalah adab 1


Maryam pelajar jurusan undang-undang di salah sebuah universiti tempatan, beliau merupakan pelajar yang rajin mencedok ilmu di mana sahaja. Walaupun bergelar pelajar undang-undang tetapi beliau sentiasa memerhatikan surau-surau yang melakukan aktiviti lebih-lebih lagi aktiviti yang bersifat perkongsian ilmu mahupun pembelajaran.



Suatu hari, Maryam melalui lorong kaki lima berhampiran surau Ibn Batuta. Dia membesarkan telinga bagi mendengar kalau-kalau ada sesiapa yang mengisi masa kosong di antara maghrib dan isyak di surau berkenaan. Dia terdengar jelas suara yang sedang membincangkan berkaitan feqah wanita. Lalu Maryam mengambil kesempatan tersebut untuk berada sekali di dalam majlis berkenaan.

Maryam mencuit bahu salah seorang jemaah yang sedang khusyuk mendengar perkongsian ilmu tersebut. Dia menanyakan berkenaan siapakah gerangan yang sedang berceramah itu. ‘ustazah Linda,’ jawab jemaah tersebut ringkas. Maryam terus mendengar dengan teliti ilmu yang disampaikan sehingga dia tertarik akan percakapan ustazah berkenaan air mani wanita. ‘eh, aku pernah baca menurut kajian doktor terbaru, wanita tiada air mani?’, Maryam mengeluh sambil tangan menggaru kepalanya yang tidak gatal itu.

Setelah selesai perkongsian, sesi soal jawab dimulakan. Maryam mengambil kesempatan untuk bertanya berkenaan kemusykilannya. Maryam mengangkat tangan sambil membaca bismillah dia meneruskan persoalan setelah mendapat keizinan untuk bertanya.



Maryam : Maaf ustazah, saya ada sedikit kemusykilan. Saya ada membaca buku, menurut kajian terbaru, wanita tiada air mani. Hujahnya (sini)
Maryam memberikan hujah yang sempat dibaca beberapa hari yang lepas berkaitan hal tersebut. Lalu dengan secara spontan dan tidak menghiraukan sesiapa ustazah tersebut menjawab :-
Ustazah : ni mesti tak datang kelas minggu lepas kan? Kan dah dibincangkan minggu lepas, takkan ustazah nak ulang lagi minggu ini. Kalau nak datang majlis ilmu tu biar konsisten.

Maryam tertunduk diam, malu dan sakit hati. Hujahnya bagaikan pelajar kedoktoran tadi sedikit demi sedikit menghilang daripada dirinya. ustazah tersebut terus menanyakan kepada yang lainnya sekiranya ada soalan yang mahu dikemukakan. Maryam terus mendiamkan diri dan hanya mendengar sambil menundukkan kepala. Maryam yang tadinya penuh dengan soalan terus hilang bagaikan tin kosong. Wajah Maryam kelihatan kemerahan dek kerana kulitnya yang putih. Terdiamnya Maryam akan kata-kata ustazah berkenaan sehinggalah majlis tersebut selesai.


Moral : jagalah adab walaupun siapa diri kita ‘Budi Bahasa Budaya Kita’

Tiada ulasan:

Catat Ulasan