Khamis, 19 Januari 2012

Poligami.. jangan mudah melenting

Tunang belum, kahwin belum, tiba-tiba Ummu kisahkan mengenai poligami.. Jangan anggap orang yang sudah berkahwin je yang perlu tahu, kita semua perlu tahu.siapa sokong....seyum sikit...comel-comel.. :-)
Surah An-nisa' (3)


3.  Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-
hak) perempuan yang yatim (bilamana kamu mengawininya), Maka 
kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil[265], Maka (kawinilah) seorang saja[266], atau budak-budak yang kamu miliki. yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.

[265]  berlaku adil ialah perlakuan yang adil dalam meladani isteri seperti pakaian, tempat, giliran dan lain-lain yang bersifat lahiriyah.
[266]  Islam memperbolehkan poligami dengan syarat-syarat tertentu. sebelum turun ayat Ini poligami sudah ada, dan pernah pula dijalankan oleh para nabi sebelum nabi Muhammad s.a.w. ayat Ini membatasi poligami sampai empat orang saja.
--------------------------------------------------------


Melihat saja ayat ini, muka seseorang yang bergelar wanita terus merah padam bagaikan sedang berada di kawasan kebakaran, malah bakal-bakal bidadari syurga juga menunjukkan muka tidak senang.. Sabar dahulu, cool down dahulu yang paling penting istighfar dahulu.. 
Tetapi lain pula bagi manusia yang bernama lelaki, apabila terbaca saja ayat ini di mana-mana, senyumnya sampai ke pipi, malah bakal para syuhada' juga tidak lekang dengan seyuman..Sabar dahulu, tahan diri dahulu, yang paling penting fikir masak-masak dahulu..

Pelbagai ragam yang berlaku tatkala suami meminta izin untuk berkahwin lagi.. ada yang sampai lari 1x100 meter bawa parang kejar suami, ada juga yang makan terajang isteri(dahsyat tu), ada juga yang minta diri diceraikan..macam suami minta mahu membunuh orang..

Fikirkan sejenak,
>cuba anda bayangkan sekarang ini, anda sudah menjadi seorang ibu dan mempunyai anak perempuan yang agak lewat umurnya. yang datang masuk meminang anak kamu semuanya yang sudah berumah tangga. waktu itu apa fikiran kamu?? anak sudah andartu(anak dara tua), mahu menolak lagi pinangan mereka??
>cuba anda bayangkan, terdapat sesetengah lelaki kuat berdengkur sewaktu tidur. Tiap-tiap malam pastinya anda tidur bersama suami, tetapi suami anda berdengkur sampai ke pagi, tidakkah menyusahkan anda untuk tidur?? kalau ada isteri nombor 2 kan senang, malam suami anda bersama isterinya yang lain, tidakkah anda tenang untuk tidur tanpa gangguan dengkur??
>bebanan kerja anda juga menjadi kurang, maksudnya, pada kebiasaannya semua kerja rumah isteri yang laksanakan, cuba anda bayangkan, setiap kali suami balik daripada kerja, kerja rumah anda lagi akan bertambah.. sekiranya suami mempunyai isteri lain, tidakkah dapat lebih banyak rehat??

Ya, tidak semudah yang dikata, cuma Ummu kongsikan serba sedikit mengenai kelebihan ber'madu' agar perempuan diluar sana tidak memandang negatif kepada poligami..

Cara isteri menghadapi suami yang minta kahwin lagi...
1. cool
2. cakap begini ' itu hak abang, sekiranya abang mahu berkahwin lagi, bukan hannya satu tetapi tiga lagi kekosongan'.
---> time ni mesti hati suami sedang berbunga-bunga. suami akan cakap ' Alhamdulillah, isteri abang paling memahami, abang mencintaimu sayang'.. 
3. cakap ini pula ' tetapi sebelum abang kahwin lagi, ayang ada satu permintaan',
----> dahi suami dah mula berkerut, tetapi control macho lagi..macam-macam suami fikir..' ni mesti nak cakap calon nombor dua dia yang cari, aku kan dah ada calon, cantik pula, aduh-aduh'.
4. cakap ini pada suami ' sebelum abang bermadu lagi, ayang nak abang terlebih dahulu pergi ke kelas ataupun pondok untuk menuntut ilmu dengan lebih mendalam mengenai poligami'.
----> masa ni, suami makin rasa dirinya berjaya menakluk hati isteri..


Setelah mengikuti pengajian, suami tetap juga mahu berkahwin lagi, ayuh para isteri biarkan mereka, anda sudah bertindak yang sepatutnya. Anda telah mendedahkan suami anda mengenai hakikat poligami dan dia juga sanggup menerimanya.maka biarkan mereka. Bertindaklah sebagai seorang yang profesional dan jangan jadi orang yang tidak waras tatkala suami bersuara ingin berpoligami..


Ummu bercakap selaku hamba yang belum pernah berumah tangga, mungkin isteri-isteri kurang sependapat dengan Ummu, tidak mengapa, hak masing-masing dan kepandaian masing-masing bagi menangani masalah keluarga.. Ummu nasihatkan kepada para isteri jangan sesekali menghina apa yang telah disyariatkan oleh Allah..


---->Jadilah suri rumah yang profesional<-----

2 ulasan:

  1. salam...

    anbolutely right...akak agree sgt...:) semoga muslimah yang tahu suaminya itu layak untuk berpoligami tidak selfish untuk muslimah yang masih belum berkahwin...nice input:)

    BalasPadam
  2. Waalaikumussalam

    sama-sama kita ambil ibrah.. moga-moga sekiranya terjadi perkara ini kepada kita suatu hari nanti, Allah permudahkan segala urusan kita termasuklah urusan HATI...

    BalasPadam