Khamis, 12 Januari 2012

Jangan mudah menghukum orang lain..

Assalamualaikum, saudara ummu sekalian, di hari yang mulia ini marilah sama-sama kita berselawat ke atas baginda Rasulullah....


-------------------------------------


Sebagai manusia kita selalu melakukan kesilapan yang kadang-kadang kita sedar dan kadang-kadang tu kita langsung tidak tahu yang kita buat salah.. teruk...teruk...


kali ni Ummu mahu kongsi berkenaan sikap kita terhadap orang yang kita baru berjumpa, yang kita baru lihat, yang kita baru bercakap dan lain-lain yang berkaitan 'pertemuan pertama'.


  1kisah 'pertemuan pertama'


----> Suatu ketika Ummu dan sahabat sekuliah dalam perjalanan pulang dari kelas jam 10 malam, kami berlalu di satu kawasan pondok rehat yang mana terkenal dengan tempat orang bermadu kasih.. Sedang kami berbual-bual tidak berapa jauh dari pondok tersebut, kami terlihat seorang lelaki yang hanya mengenakan seluar jeans dan t-shirt berkoler. Suasana di pondok ketika itu agak gelap dek kerana lampu jalan rosak. Kami melihat hanya kelibat seorang lelaki yang kelihatan di situ, tiba-tiba sahabat Ummu membuat andaian ' mesti tengah tunggu girlfriend dia la tu'.. kami hanya mendengar apa yang dikatakan oleh sahabat tadi. kebetulan laluan ke blok Ummu perlu melalui kawasan yang agak berdekatan pondok tersebut. Ummu berlalu tanpa suara, dan apa yang Ummu dengar...Allahu akbar.. lelaki itu tadi sedang menghafal ayat suci al-quran yang diperdengarkan dari mp3 handsetnya..
apakah plan lelaki tersebut duduk di situ untuk mengelakkan insan lain melakukan kemungkaran??


Jangan kita mudah mengatakan orang lain itu dan ini..


Ulamak berpesan kepada kita, apakah tanggapan kita sewaktu berjumpa dengan orang yang kita kenali atau tidak..


> sekiranya tua..
Ya Allah sudah banyak pahala yang dia telah lakukan dek kerana umur dia lebih banyak dari aku, masanya lebih banyak beribadat kepadaMu..
>sekiranya kecil/muda
Ya Allah, masih sedikit dosa yang dia lakukan berbanding aku yang sudah banyak umur dan banyak pula masa aku berbuat dosa.
>sekiranya cacat/kurang daya upaya
Ya Allah, makin susah dia buat sesuatu kerja amalan kebaikan dek kerana ketidak upayaannya,  makin banyak pahala yang Engkau berikan padanya.
>sekiranya lebih cantik/hensem/comel
Ya Allah, aku bersyukur dengan keadaan aku, ujian kecantikan yang engkau berikan tidak mampu hamba tanggung, si cantik perlu lebih menjaga diri dan agamanya.


..Sekiranya kamu merasai diri kamu kurang dari apa-apa sudut sekalipun, maka lihatlah kepada orang yang lebih kurang sudutnya dari kamu....


Allah is the only ONE... 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan