Khamis, 4 Ogos 2011

Ustazah pilihan…


Beberapa minggu yang lepas, ummu dikejutkan dengan 1 mesej…
1 mesej diterima..
Salam,  enti dipanggil untuk temuduga ustazah pilihan.. hari ini dekat kuala Terengganu. Jam 8 pagi ni sampai 5 petang. Pergi ye. (ustazah ….)
Subhanallah, jadi ustazah pilihan?? Wah tak layaknya. Maf ustazah ana tak dapat pergi.
 (mesej send)

Post kali ini ummu ingin berkongsi bersama sahabat-sahabat semua mengenai program ‘Ustazah Pilihan’ > (UP) oleh astro OASIS.
Alhamdulillah astro oasis punya jalan tersendiri bagi menyebarkan dakwah mereka. Program Imam Muda(IM), Indahnya Iman, Tadarus quran dll semuanya memberikan impak yang positif kepada orang awam.
Tetapi mengenai (UP).. ummu tidak berapa setuju, kerna apa?? Banyak keburukan daripada kebaikkannya.

Muslimah > ummu tidak mengatakan bahawa muslimah itu tidak boleh berdakwah dikhalayak ramai, tetapi medium yang digunakan iaitu media massa TV yang menyebabkan ummu tidak bersetuju.

Publisiti barangan> sudah menjadi trend mahupun agenda yahudi yang mana apabila sesuatu produk baru dikeluarkan, WANITA yang menjadi sasaran sebagai model bagi produk berkenaan. Ummu tidak juga mengatakan ‘ustazah pilihan’ itu sebagai model barangan tetapi berada di hadapan khalayak ramai yang mana puluhan ribu orang melihat muslimah, di mana letakkan sifat pemalu muslimah itu??? Adakah mahu dijadikan muslimah itu sebagai model produk ‘ustazah pilihan’

Sekiranya mereka menjawab bahawa, (UP)  adalah rentetan daripada IM(Imam Muda) yang mana ramai remaja-remaja yang lebih dekat kepada agama Islam, YA, tidak ada salahnya.tetapi IM muda itu adalah seorang lelaki yang memang sepatutnya berada di hadapan khalayak ramai bagi meyampaikan dakwah mereka. Muslimah itu sepatutnya berada di belakang sebagai penguat tiang yang sudah sedia ada, bukannya membina tiang baru bagi membina kekukuhan yang mungkin kekal tidak lama.

Apa yang mengejutkan ummu, seorang ustazah yang mengajak muslimah memasuki program (UP).. Ummu tidak cepat melatah untuk meyalahkan ustazah tersebut dek kerana ilmu Ummu dengan Ustazah ‘jauh panggang dari api’, ummu siasat dahulu mengapa ustazah membenarkan muslimah menyertai (UP) :-


Antara alasan...
………Kamu sertai dahulu (UP) tu,nanti bila sudah berada di dalam program tersebut dan apabila mereka suruh kamu buat sesuatu yang di larang oleh syara’ mahupun perkara yang berbeza dari pegangan kamu, maka waktu itu kamu perlu tegas untuk menjadi diri kamu..

YA ustazah, kata-kata ustazah itu benar tetapi :-
…Tidakkan stetsen TV itu telah menetapkan peraturan yang tertentu untuk menyertai program tersebut?
…Pakaian nanti juga akan bertukar lain. ummu petik kata-kata Ustaz Azhar Idrus kepada Dr Mashitah >dulu-dulu masuk TV pucat ja, tapi lerning masuk TV merah habis satu badan..
....Kontrak antara astro dengan peserta UP akan berjalan selagi tidak tamat tempoh, kalau nak lari lebih baik lari terus ke mahkamah sebab confem dah bagi sesiapa langgar kontark akan masuk mahkamah..


Saranan Ummu, 'kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai'. kalau tidak ada kekuatan jangan cuba (UP)


Subhanallah ''Iman tidak dapat diwarisi'


Sama-sama kita tunggu program (UP) akan datang... ^_^


Tiada ulasan:

Catat Ulasan