Jumaat, 19 Ogos 2011

Nak solat.

Kisah 1

Suatu hari di dalam kelas, Ummu disapa oleh seorang sahabat yang agak indah wajahnya jika dipandang lelaki.. Kami baru sahaja menamatkan kelas Faraid dan waktu tu jam di tangan tepat pukul 1 tengah hari.. 

Sofea  : Salam, ummu balik bilik tak tengah hari ini?

Ummu :Waalaikumussalam.. Tak kot, kenapa?

Sofea  : ooo, ingat ummu nak balik, sofea nak join sekali..Nak solat.

Ummu : Ummu solat kat surau Habibah ja, boleh ja kalau nak join.

Sudah menjadi kebiasaan Ummu untuk terus bersolat di surau sementara menunggu kelas sesi petang. Jauh kalau nak balik, lagipun ada juga masa rehat kalau singgah surau ja.

Sofea : Ermm, sofea tak bawa telekung, so sofea nak balik la tapi tak        sapa nak teman.

Ummu : Ala, pakai ja la baju tu bukannya syarat sah solat pakai 

telekung. Ummu pon macam ni ja solat nanti.

Sofea : Tak nak la ummu, tudung sofea jarang..

Hanya bisikan di dalam hati yang mampu menguatkan diri ummu, muhasabah kecil di tengah hari. Bisa sofea secantik itu hanya pakai apa yang mampu, tidak menutup anugerah yang tak ternilai dariNya. Bila terpandang tudung sofea, emang benar kecantikan leher jinjang miliknya terserlah. MasyaAllah.

Kisah 2

Setelah azan sayup kedengaran di corong pembesar suara surau Toriq, Ummu bergegas untuk berwudu' dan cepat-cepat mahu menunaikan solat qabliyyah asar. Setelah selesai berdoa, ummu terpandnag gelagat seorang mahasiswi yang sedang solat secara sendirian. Kainnya terselak maka kakinya pun terdedah, cepat-cepat si mahasiswi ni menarik kain dengan kaki bagi menutup semula kaki yang terselak. Aurat wanita ketika di dalam solat salah satunya adalah kaki, so si dia pon apa lagi beberapa kali kainnya terselak ditariknya kembali dengan kaki. 

Sesudah solat, si dia tadi bersolek kalah binatang TV, dengan slamber ja terus keluar, tak pula ummu nampak dia pakai stokin. MasyaAllah.

Nak solat.... pandai pula tutup aurat, tahu pula batas aurat, mana pergi ilmu kau sumbat..

Murabbi Ust Wan Yusof > Pakai la baju yang boleh terus solat, tak perlu susahkan diri  (Pensyarah Jabatan Syariah) ^____^



Tiada ulasan:

Catat Ulasan