Jumaat, 30 September 2011

bersabarlah duhai sahabatku

Semenjak kami dipertemukan, hanya lirikan senyuman yang mewarnai wajah suci sahabatku, Alhamdulillah Ummu dianugerahkan dengan sahabat yang memahami dan banyak mendorong Ummu, disaat suka mahupun duka mereka setia bersama. Pelbagai ragam, ada yang kuat agamanya, ada yang biasa-biasa sahaja. "Manusia tidak sempurna" inilah motto hidup kami kerana kami akan menerima sahabat kami seadanya dan sedaya upaya menegur apa yang tidak kena. Ukhuwah fillah abadan abada..


---------------------------------------------------------------------------------
Dua tiga minggu yang lepas, seorang daripada sahabat Ummu berkongsi kesedihannya dengan Ummu.Bukan kami membelakangi sahabat lain, cuma dia hanya mahu meminta pendapat.


Mesej dari Ayu(bukan nama sebenar)


.....Ummu, Ayu sedih, sanggup dia mainkan perasaan Ayu.. Ayu nak nangis..:-(


Ummu membaca mesej dengan kehairanan dan otak ligat berfikir apa yang dimaksudkan oleh Ayu..Ummu bergegas berjumpa dengan Ayu untuk mendapatkan penjelasan dan moga-moga dapat mengurangkan kesedihannya.......


    Sampainya Ummu di sana, Ayu terus menarik tangan Ummu dan dipegang eratnya..


Ummu : Apa yang berlaku?
Ayu : Dia jahat, dia cakap dia tak suka Ayu.
Ayu bercakap tersak-esak dalam tangisan..


Ummu : mungkin ada kesilapan yang Ayu tak sedar.
Perbualan kami berterusan sehingga Ayu sudah stabil kondisinya.


Kesimpulannya
Ayu menggunakan orang tengah untuk meminang seorang muslimin yang selama ini bersama-sama dengannya di dalam medan dakwah, dia menggunakan seseorang yang sangat dipercayai dan rapat dengan muslimin serta diri dia sendiri. Hasrat hatinya disampaikan dan jawapan dari muslimin berkenaan tidak mengecewakan, akan tetapi muslimin berkenaan mahu meneruskan pengajiannya dahulu di peringkat ijazah.. Ayu tidak memaksa untuk berkahwin awal cuma dia mahu muslimin itu tahu bahawa niatnya baik mahu menjadikan muslimin itu sebagai ketua keluarganya.. Alhamdulillah muslimin berkenaan telah pergi ke rumah Ayu dan berkenalan dengan keluarga Ayu..


Beberapa bulan kemudian..
Ayu telah dirisik oleh seorang pemuda yang menuntut di luar negara yang mana merupakan anak kawan ayanya.. Hasrat hati pemuda berkenaan disampaikan oleh ibu Ayu. Pemuda berkenaan tidaklah islamic tapi bagus akhlaknya, cuma itu bukan pilihan Ayu. Ayu terus menelefon orang tengah dan menceritakan apa yang berlaku dan orang tengah  menyampaikan berita berkenaan kepada muslimin tadi. Jawapan dari muslimin itu, dia hanya bergurau dan menyuruh Ayu menerima risikan pemuda tadi........


Sampai di situ sahaja cerita Ayu..


Pesana Ummu tatkala Ayu meminta dinasihati


> Allah itu maha Adil, apa yang berlaku suatu hikmah yang kita tidak tahu apakah titiknya. Cuma masa yang dapat menentukannya..
> Seringkali kita bersama membaca ma'thurat dan seringkali kita mengulang ayat "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
> Banyakkan solat istikharah supaya diberikan petunjuk, bukan hanya lakukan sekali tetapi biarkan ianya menjadi solat sunat harian kita. Perkahwinan bukan satu mainan, pasangan juga bukan satu teka-teki yang kita acap kali meneka bahawa dialah yang terbaik buat kita.
> Banyakkan berdoa. Allah akan mendengar apa sahaja doa yang kita panjatkan buatnya.. "Ya Allah sekiranya dia adalah jodohku, temukan kami dibawah lembayung rahmatMu, sekiranya dia bukan diciptakan untukku, aku redha dengan ketentuanMu.Sesungguhnya Engkau lebih tahu siapakah yang selayakknya buatku." 


Mungkin bukan jodoh Ayu didunia, mana tahu doa Ayu dimakbulkan di akhirat kelak.Allahu Rabbi..







Tiada ulasan:

Catat Ulasan