Khamis, 10 Mac 2011

Malu biar bertempat

situasi 1

'Su, enti tahu tak petang ni ada mesyuarat kat blok G?'

'Tahu, enti nak pergi tak?, ana nak pergi sebab ada benda ana nak usulkan, jawab Su penuh semangat.

Di blok G...

'Alhamdulillah setelah semua isi program telah dibentangkan maka dibuka kepada exco-exco dan ajk-ajk untuk bertanya mahupun memberikan idea yang bernas', sambung Amran setelah membentangkan kertas kerja bagi program 'Memantapkan akidah pelajar'.

'Su, kalau program ni kita tambah bla.........bla............bla..........dan kalau kita sertakan dengan bla......bla.....bla.... kan lebih bagus program ni'.


......' bagus cadangan kamu tu, usulkanlah kedepan moga-moga program ni lebih berkesan matlamatnya'.


'erm..malu la, xpa la biarkan ja la mungkin ada orang lebih baik idea dan cadangannya'.



Situasi 2


'sebelum tamat kelas kita ni, kamu ada nak tanya apa-apa soalan mengenai pembelajaran kamu ni ataupun berkaitan dengan perkara lain boleh la bertanya?' kata ustaz Ramli panjang lebar sesudah menghabiskan tajuk madah fiqh munakahat untuk hari ini.


...' Weh kalau mas kahwin dengan wang hantaran sama kan?


...'aku tak tahu la aku rasa sama ja kan duit tu kena bagi kat perempuan. kau tanya la ustaz aku malu la'.


...'aku pun malu, tak payah tanya la aku rasa betul dah apa yang kau kata tadi tu'


Situasi 3

 ' kau nampak tak pasangan yang tengah duduk berdua-duaan tu, aku geram la, dah la yang si lelaki dan perempuan tu pelajar pengajian islam, buat malu kita ja..'



'memang pon diorang tak tahu ka, orang lain tak suka denga apa yang diorang buat ni. kita pergi tegur nak?.


'ish kau ni, aku malu la nanti muslimin tu kata kita menyibuk pula, malu la aku kalau terserempak dengan dia nanti.'


'em betul gak aku pun malu, muslimin tu kan exco tertinggi fakulti kita, nanti mesti dia selalu bertembung dengan kita.'


MasyaAllah.. malu ada tempatnya sahabat-sahabat semua...

kesimpulan>
situasi 1
Nah, lihat sahabat, semua program yang sepatutnya dapat dimantapkan lagi, tapi kerana MALU, mungkin tidak berapa mencapai matlamatnya.

situasi 2
Malu lagi untuk bertanya, sudah buat fatwa sendiri. sampai ke mati pegang hukum macam ni kalau tak ada sesiapa bagitahu disebabkan oleh sifat MALU


situasi 3
Nak buat baik, akhirnya apa pun tak jadi. amar ma'ruf nahi mungkar tak dilaksanakan disebabkan sifat MALU.

Hawa perlu bersifat malu, tetapi biarlah bertempat
Adam juga sama, walau tidak banyak sifat malu tetapi kadang-kadang malu adam juga membawa padah..


Malu berbuat benda tidak dilarang
Bermegah berbuat benda dilarang


Insafi diri
Lapangkan hati
Selami sanubari
Moga ketemu apa yang dicari...


Pesananku untukku
Pesananku untukmu


Tiada ulasan:

Catat Ulasan