Rabu, 23 Februari 2011

Allah masih sayangkanmu

Siapapun kita, apa warna kulit kita, gemuk ka, kurus ka, cantik, hensem, hodoh, buruk..Ini semua bukan menjadi sandaran kepada Khalik kita untuk menilai hambanya. Mengapa dihiraukan sebiji jerawat tumbuh di muka sedangkan dosa-dosa lama masih berbeku, mengapa dirisaukan lamaran tidak diterima sedangkan masih punya saudara yang memerlukan. 


Tut..tut...
1 massege receive
Assalamualaikum, ummu kamu sihat? nak tanya soalan boleh?
............W'alaikumussalam, Alhamdulillah sihat, boleh aja. I.Allah kalau ummu tahu ummu jawab soalan tu k.
'''''''''''''''Begini, macam mana kita nak penuhkan solat kita?? aku selalu solat tak cukup kadang-kadang 4 kali kadang 2 kadang tak buat langsung. tolong la aku.
............Alhamdulillah Allah masih sayangkan kamu.. Sebelum ummu jawab soalan kamu tu, ummu nak tanya, kenapa kamu solat sebelum ni?
''''''''''''''' sebab wajib bagi umat islam dan Allah yang suruh.
........... Alhamdulillah kamu tahu kenapa kita solat.. ok, ummu nak tanya kamu sekiranya seseorang itu mencipta robot yang canggih dan dia setkan robot tu adalah untuk basuh baju tetapi sekiranya robot tu buat selain apa yang tuannya suruh agak-agak tuan robot tu marah tak??
''''''''''''''' ish mesti la marah, aku tau robot tu ibarat aku la kan? Allah cipta aku tapi aku tak buat apa yang Allah suruh, tu la aku ni tak bersyukur kat Allah yang cipta aku nih. Hati aku ni tak betul.
............Alhamdulillah, itulah jawapan bagi soalan kamu tadi.. sebelum tuan robot mencabut plug yang menghidupkan robot tersebut, maka cepat-cepatlah robot itu perlu mengikut arahan..


Sahabat yang tidak sealiran dengan ummu bertanya bagaimana cara untuk menjadi yang lebih baik dari sebelum ni, tetapi hati ummu sayu kerana sahabat yang sealiran makin jauh dan semakin lama sudah berani mempermainkan ayat-ayat cinta dari Allah.


Mungkin juga, sahabat ummu yang tidak sealiran itu perlu mencari di mana agama berbanding sahabat sealiran yang sentiasa menadah telinga di dalam bilik kuliah. pepatah arab ada mengatakan 'ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah'. 


Mulut petah berbicara mengenai ayat quran itu ayat quran ini, tetapi di mana penghayatan tentang kebenaran dan keajaiban ayat tersebut. Apabila ustaz berkata...ولا  sudah ramai pandai menyambungتقربوا الزنا  sudah dhobit mengingat apa ayat selepasnya, sebelum, surah apa dan segalanya...


Adakah kita mahu menjadi golongan Yahudi yang mengkaji, menghafal, tahu selok belok mengenai ayat Quran tetapi masih tidak terbuka hati dek kerana tidak mendapat hidayah dari Illahi.Waiyauzubillah..


Perbetullah niat dihati. Hitamnya hati, karatnya naluri, busuknya jiwa.. Bajailah dengan TAKWA.


Pesananku untukku
Pesananku untukmu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan